Rabu, 4 September 2013

Ubahsuai Honda CBX 750p kepada Naked @ Streetfighter



TRANFORMASI MOTOSIKAL HONDA CBX 750P KEPADA STREETFIGHTER

Motosikal ini asalnya adalah motosikal Pasukan Polis Diraja Malaysia yang digunakan oleh Polis Diraja Malaysia untuk membuat latihan dalam kursus menunggang motosikal berat kepada anggota Polis Diraja Malaysia. Motosikal ini ditempatkan dan di gunakan di Maktab Teknik PDRM, Bakri Muar, Johor. Motosikal ini digunakan secara terus menerus bermula semenjak tahun 1997 sehinggalah tahun 2012.

Setelah penggunaan motosikal ini sampai pada tahapnya ianya pun dilelong kepada orang awam. Pada bulan Disember 2012 sebuah syarikat di Bakri Muar telah berjaya membida untuk membeli kesemua motosikal ini. Kemudian seorang kawan saya telah membeli motosikal ini dari syarikat tersebut dan membaikinya. Segala urusan berkaitan dokumentasi telah dibuat di JPJ Muar, Johor.

Pada bulan Mac 2013 saya telah membeli motosikal ini dan keadaan motosikal ini dalam keadaan asal cuma tiada tong kiri dan kanan sahaja kerana telah pecah. Lain-lain yang tiada ialah bacon light dan juga siren. Saya memang tidak memerlukan semua itu kerana saya bercita-cita untuk mengubah motosikal polis ini kepada sebuah motosikal naked ataupun streetfighter.

Motosikal Honda CBX 750p ini saya minati kerana ianya sebuah motosikal yang betul-betul tahan lasak dan kuat. Walaupun telah digunakan selama 16 tahun tetapi nampak masih berkuasa dan mampu bekerja dengan keras. Walau bagaimanapun kuda tua ini tetap memerlukan pembaikan dan penyaraan supaya ianya dapat berfungsi dengan sempurna.

Inilah gambar motosikal yang baru saya beli dan masih belum menjalani pengubahsuaian.





Dari luarannya Nampak sempurna tapi saya pasti dibahagian dalamannya memerlukan banyak pembaikkan.


Merombak.
Tindakan pertama yang perlu dilakukan ialah merombak dan membuka semua bahagian motosikal supaya mudah untuk saya mengecat frame atau bingkai motosikal ini yang berwarna putih kepada warna hitam kusam atau flat black. Selepas kerja merombak motosikal ini dicuci terlebih dahulu. Kerja mencuci ini bukan mudah kerana terdapat banyak kotoran yang melekat di celah-celah bahagian motor yang sempit. Terdapat juga banyak kesan minyak yang terdapat pada injin motosikal ini kerana terdapat kebocoran minyak di bahagian injin.






Mengecat Bingkai Motosikal.
Selepas kerja mencuci selesai bingkai motor di cat dengan menggunakan warna hitam kusam ataupun flat black. Bahagian enjin motosikal juga di cat dengan warna yang sama. Semua bahagian yang berwarna putih asal ditukar kepada warna hitam.




Pendawaian.
Dalam masa yang sama pendawaian motosikal ini di balut semula dengan menggunakan tape hitam. Kotak penyambungan pendawaian di bahagian depan yang terletak di bawah lampu besar di buang dan keseluruhannya di balut dengan menggunakan tape hitam.


Ada sedikit masalah berkaitan dengan sistem pendawaian dimana beberapa peralatan seperti lampu brek tidak menyala, lampu signal ada yang tidak menyala dan tidak berkelip. Hon motosikal ini juga berbunyi perlahan. Disebabkan masalah itu beberapa bahagian perlu di rombak dan dicuci kerana banyak bahagian yang telah pun berkarat seperti beberapa suis tidak berfungsi. Suis brek depan dan belakang dirombak dan dicuci. Flasher unit ditukar baru sementara hon perlu dilaras semula supaya menghasilkan bunyi yang lebih kuat.

Suis lampu brek belakang.

Flasher unit yang lama dan tidak berfungsi.


Handle.
Handle yang digunakan ialah handle yang digunakan oleh motosikal scrembler. Dengan menggunakan handle jenis ini akan menyebabkan kedudukan sedikit rendah berbanding dengan handle asal.





Trottle Grip.
Trottle grip yang terdapat dipasaran terlalu banyak dan ada pelbagai corak dan warna. Boleh jadi rambang mata dibuatnya dan tak tahu mana satu nak di pilih. Akhirnya saya memilih trottle grip yang biasa dan murah sahaja tetapi nampak cantik juga.






Cermin Pandang Belakang.
Sama juga dengan trottle grip terdapat banyak jenis cermin yang terdapat di pasaran dan saya jadi rambang mata untuk memilih yang sesuai untuk motosikal ini. Semuanya nampak cantik tapi saya pilih yang berwarna merah kerana sesuai tengan tema motosikal ini iaitu hitam merah.





Absober Belakang.
Absober belakang yang telah gosok untuk menghilangkan kekaratan dan kemudiannya dicat dengan warna candy red. Untuk menampakkan lebih tinggi saya telah menambah extention pada absorber tersebut.
 





Pedal Belakang.
Bahagian tempat letak pemijak belakang ini di cat dengan warna candy red dan pedalnya menggunakan pedal untuk motor scrembler.





Eksos.
Eksos motosikal ini terdapat sedikit kesan calar kerana mungkin motosikal ini pernah mengalami kemalangan kecil tetapi yang paling teruk ialah kesan hakisan yang disebabkan oleh terkena asid bateri. Kesan ini kelihatan hodoh, oleh yang demikian saya menanggalkan eksos ini untuk di bersihkan dari kesan karat dan membuat penutup pada bahagian eksos untuk melindungi bahagian yang terhakis ini. Kesan hakisan ini sebenarnya tidak boleh hilang walaupun di gosok dan hanya boleh hilang hanya jika di hantar crome tetapi kosnya terlalu tinggi. Pada bahagian lubang eksos saya memasang penutup supaya nampak lebih kemas dan bersih.






Tayar.
Seterusnya tayar belakang ditukar baru kerana tayar lama telah tiada bunga. Saiz tayar adalah standard dan tidak boleh ditukar dengan tayar lebih besar kerana akan sangkut di bahagian kiri dan kanan.




Lampu hadapan.
Pada asalnya yang ingin memasang dua lampu bulat sebagai lampu besar dan lampu spotlight kereta sebanyak 2 biji telah pun di beli tetapi bentuk dan saiz lampu tersebut tidak memuaskan hati saya dan agak sukar untuk membuat kaki bagi meletakkan lampu tersebut. Saya kemudian pergi kekedai motosikal semula dan melihat-lihat lampu yang sesuai untuk motosikal ini. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk menggunakan lampu besar motosikal Suzuki Belang 150 kerana ianya lebih mudah untuk dipasang. Dengan hanya menggunakan dua keping plate di kiri dan kanan dan sekeping di bahagian bawah lampu ini dapat di pasang. Lampu ini menggunakan 2 lampu ternyata cukup terang dan lebih selamat sekiranya salah satu lampu terbakar masih ada satu lampu lagi yang boleh digunakan.





Lampu Plate Belakang.
Lampu plate belakang tidak menimbulkan banyak masalah kerana lampu plate belakang asal ternyata cantik dan masih berfungsi dengan baik, dengan itu saya mengekalkan lampu belakang tetapi membuang beberapa banagian yang tidak diperlukan supaya nampak lebih ringkas dan kemas.







Tangki Dan Cover.
Tangki, side cover, mud guard depan dan back cover saya cat warna hitam. Kemudian saya buat tulisan Streetfighter dengan menggunakan mesin CNC di atas kepingan aluminium. Tulisan tersebut saya cat warna merah candy(candy red) dan tampal dengan menggunakan double sided tape.




Tempat duduk belakang saya gunakan kotak yang lama cuma di letakkan span dan di balut dengan cantik. Sementara tempat duduk penunggang saya potong sedikit dan kemudian diganti pembalutnya. Kos membuat kusion ini dan tempat duduk penunggang hanyalah RM60 sahaja. Lampu belakang masih menggunakan lampu asal.


Walaupun telah siap saya masih tidak puashati kerana bahagian belakang motosikal ini nampak tidak begitu cantik, jadi saya mengambil keputusan menukar bahagian belakang dengan motosikal CB400. Saya pergi ke Batu Pahat di mana ada kedai menjual barangan motosikal second hand untuk membeli bahagian belakang CB400 yang terdiri dari tempat duduk, cover belakang dan lampu belakang dengan harga RM450. Banyak juga masa dan pemikiran yang digunakan untuk mengubahsuai barangan CB400 ini kepada motosikal tetapi akhirnya berjaya juga di pasang dan ianya nampak cantik.






Lampu signal.
Lampu signal hadapan tiada masalah kerana ianya sekali dengan lampu besar sementara lampu signal belakang saya beli lampu yang lebih kecil dan menggunakan led. Pendawaian dan pemasangan lampu signal ini adalah amat mudah.









Brek.
Disebabkan ini adalah motosikal lama sudah tentulah bendalir brek sudah lama tidak ditukar. jadi saya menukar bendalir brek kepada yang baru. Menggunakan cecair brek Dot 4 bleeding juga dilakukan supaya brek dapat bekerja dengan sempurna. Alang-alang buat brek, untuk sistem klac juga menggunakan sistem yang sama jadi bagi klac juga saya tukar bendalir yang baru dan terus buat bleeding.










Brek dan klac lever juga ditukar baru dimana lever ini boleh dilaras kepanjangannya, jarak dan boleh dibengkokkan. Ini bermakna sekiranya motosikal tombang lever ini tidak akan patah. Adjustable lever untuk CBX sebenarnya tiada dijual jadi pengubahsuaian perlu dilakukan dengan membuat extension bagi menyesuaikan lever ini dengan CBX.


Lever boleh dipanjang atau dipendekkan.

Jauh dekat juga boleh dilaras.

Lever boleh dikepak supaya tidak patah jika motor tumbang.


Brek belakang juga di tukar dengan yang baru dan dilaras semula mengikut kesesuaian.







Crash Protector.
Alat ini saya buat sendiri dengan menggunakan nylon. Didalamnya terdapat spring yang mampu menahan hentakkan sekiranya motosikal ini tumbang. Sebenarnya banyak dijual alat ini di kedai tetapi tidak mempunyai spring. Oleh itu saya buat sendiri dengan menggunakan mesin.








Pedal Assembly.
Pedal assembly bagi CBX adalah sangat simple jadi saya buat sendiri pedal yang lebih menarik. Dengan membeli pedal assembly yang terdapat dipasaran dan saya gabungkan beberapa bahagian supaya nampak lebih menarik. Sebenarnya bukanlah satu kerja yang mudah untuk membuat assembly ini. Penggunaan mesin CNC sepenuhnya dalam pembinaan alatan ini. Banyak masa diperuntukkan untuk membuat sesuatu yang baru ini. Walau bagaimana pun hasilnya sangat memuaskan hati.


Pedal assembly asal.








Fork Seals.
Fork motosikal ini telah bocor dan minyak meleleh keluar di kedua-dua bahagian. Oleh yang demikian seals nya perlu ditukar untuk menyelesaikan masalah ini. Untuk mendapatkan alat ganti untuk fork ini tidaklah sukar kerana banyak kedai yang ada menjualnya dan tak perlu di import dari negara jiran seperti yang di war-warkan. Ini kerana telah ramai orang yang menggunakan motosikal ini oleh sebab itu alatgantinya mudah didapati.




Seals yang telah reput dan bocor.

 

Seals yang sudah diganti baru.


Enjin.
Bagi sebuah motosikal yang telah berusia belasan tahun sudah tentulah enjinnya terdapat masalah oleh yang demikian pembaikan di bahagian enjin adalah sangat penting. Saya tidak mahu motosikal ini nampak cantik tetapi enjinnya bermasalah. Apabila saya membeli motosikal ini saya dapat rasakan yang motosikal ini tidak sempurna injinnya kerana kedengarannya tidak sedap dan terdapat asap putih yang keluar dari eksos. Ini bermakna terdapat kebocoran minyak pelincir ke dalam sistem pembakaran enjin.

Setelah mendapat nasihat dari pakar motosikal CBX saya mengambil keputusan untuk merombak enjin untuk mengesan dan memperbaikinya





Perkara-perkara yang di baiki bagi motosikal ini ialah:-

1. Menukar valve seals kerana telah longgar dan minyak pelincir boleh masuk ke ruang pembakaran. Kesemua valve seals ialah sebanyak 16 pcs.

2. Head gasket di tukar kerana ada sedikit kebocoran dan terdapat minyak yg keluar pada selinder blok.

3. Penukaran Clutch plate dan pressure plate kerana telah haus.

4. Merombak dan mencuci keseluruhan kaburator kerana terdapat mendakan dan kotoran di dalam kaburator dan tidak boleh di laras. Sebelum di cuci kerap berlaku enjin jalan 3 piston sahaja dan kelajuan injin tidak sekata.





Fork Cover.
Perkara terakhir yang dipasang pada motosikal ini ialah fork cover. Pemasangan fork cover ini ialah untuk melindungi fork dari kotoran, pasir debu dan sebagainya. Ia juga untuk nampak lebih cantik dan bergaya. Fork cover ini ialah untuk motosikal scrembler yang diubahsuai dan diletak stiker jenama Acerbis.






Perkara-Perkara lain yang telah di baikpulih.

1. Kabel trottle – CBX menggunakan 2 kabel trottle dan salah satunya telah patah dan sebahagian disebelah dalam kabelnya ada yang putus. Perlu di tukar supaya trottle dapat dipulas dengan selesa.


2. Spark Plug – kesemua keempat-empat spark plug di tukar baru mengikut spec yang diberikan.

Spark plug NGK R DPR9EA9


3. O-ring pada deep stick – getah bulat ini telah menjadi leper dan bila disengetkan motor akan ada minyak yang keluar walaupun telah di ikat dengan kuat. Getah ini perlu ditukar untuk mengelakkan minyak keluar melalui deep stick ini.



Begitulah lebih kurang proses tranformasi yang dilakukan untuk mengubah sebuah motosikal CBX750p yang digunakan oleh PDRM kepada sebuah motosikal naked atau streetfighter. Sesungguhnya banyak tenaga, masa dan wang ringgit yang dicurahkan demi membina semula motosikal ini. Masa yang di ambil untuk tranformasi ini ialah lebih kurang 2 bulan lebih. Kos yang diperuntukkan untuk motosikal ini adalah dianggarkan mencecah RM4+++. Ini boleh dikira murah kerana kerja-kerja pengubahsuaian ini dilakukan sendiri, seandainya dilakukan di kedai ianya jauh lebih mahal.

Akhirnya inilah rupa terkini Honda CBX 750p setelah melalui pengubahsuaian.



Rupa asal CBX 750p

 
Rupa selepas pengubahsuaian.




  Pada dasar motosikal ini telah pun siap tetapi saya belum betul-betul puas hati dengan motosikal ini sekarang. Ada lagi yang perlu diubahsuai seperti meter kelajuan dan rpm. Saya dalam proses mencari meter yang lebih kecil. Meter yang ada sekarang nampak terjojol dan terlalu besar. 

Dimasa akan datang mungkin ada lagi pengubahsuaian bergantung kepada kelapangan masa dan kewangan.

Sementara itu ....mari kita ride.....lalalala........

8 ulasan:

  1. Hi Zaaba,
    Saya pun ingin modify cbx750 jadi sebuah cafe-racer. Tetapi agak susah nak cari cbx750. Dan yang ada terlalu mahal. Kalau zaaba tahu tempat yang mempunyai motor cb550, cb650, cb750, cbx750 yang lama tolong beritahu saya.

    Terima kasih
    Justin.

    BalasPadam
  2. Hi Zaaba, says pun ingin cari, tapi nak bermula dari mana. Tolong ajarkan...tksh

    BalasPadam
  3. Assalam tuan. Jumlah bajet semus ini berapa. Saya berminat sgt vbx 750 . Nak cari ..jika sesuai harga bolih runding

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang dah siap ada.... custom naked.. minat wassap saya 0163154489... jarang guna...

      Padam
  4. Berminat dan mencari cbx750
    Sila pm saya di hp 0197193518
    Tq

    BalasPadam
  5. Clutch plate dan pressure plate berapa rega Tuan

    BalasPadam